21 March 2014

Apa Dia Perdarahan Otak? (Brain Hemorrhage)

Perdarahan otak (brain hemorrhage) adalah sejenis stroke. Ia disebabkan oleh arteri dalam otak yang pecah dan menyebabkan perdarahan lokal pada jaringan-jaringan sekelilingnya. Perdarahan ini membunuh sel-sel otak.

Apa Yang Terjadi Ketika Perdarahan Otak (Brain Hemorrhage) ?

Ketika darah dari trauma mengganggu jaringan-jaringan otak, ia menyebabkan pembengkakan. Ini dikenal sebagai cerebral edema. Darah yang bersatu terkumpul kedalam masa yang disebut hematoma. Keadaan-keadaani ini meningkatkan tekanan pada jaringan otak yang berdekatan, dan itu mengurangi aliran darah yang vital dan membunuh sel-sel otak.

Perdarahan dapat terjadi didalam otak, antara otak dan selaput-selaput yang menutupinya, antara lapisan-lapisan dari penutup otak atau antara tengkorak dan penutup dari otak.

Penyebab Perdarahan Otak (Brain Hemorrhage)

Ada beberapa faktor-faktor risiko dan penyebab-penyebab dari perdarahan otak (brain hemorrhages). Yang paling umum termasuk:
  • Trauma kepala. Luka adalah penyebab yang paling umum dari perdarahan dalam otak pada mereka yang berumur dibawh 50 tahun.
  • Tekanan darah tinggi. Keadaan ini selalunya mengambil waktu yang panjang, melemahkan dinding-dinding pembuluh darah. Tekanan darah tinggi yang tidak dirawat adalah penyebab utama yang dapat dicegah dari perdarahan otak (brain hemorrhages).
  • Aneurysm. Ini adalah pelemahan pada dinding pembuluh darah yang membengkak. Ia dapat pecah dan berdarah kedalam otak, menjurus pada stroke.
  • Kelainan-kelainan pembuluh darah. Kelemahan-kelemahan pada pembuluh-pembuluh darah di dan sekitar otak mungkin hadir pada waktu kelahiran dan terkesan hanya jika gejala-gejala berkembang.
  • Amyloid angiopathy. Ini adalah ketidaknormalan dari dinding-dinding pembuluh darah yang adakalanya terjadi dengan bersama proses penuaan. Ia mungkin menyebabkan banyak perdarahan-perdarahan yang kecil dan tidak terasa sebelum menyebabkan yang besar.
  • Penyakit-penyakit darah atau perdarahan. Hemophilia dan anemia sel sabit dapat keduanya menjalar pada tingkat-tingkat yang berkurang dari platelet-platelet darah.
  • Penyakit hati. Situasii ini berhubungan dengan perdarahan umum yang meningkat.
  • Tumor-tumor otak.

Gejala-Gejala Dari Perdarahan Otak (Brain Hemorrhage)

Gejala-gejala dari perdarahan otak (brain hemorrhage) dapat berbeza-beza. Bergantung pada lokasi perdarahan, keparahan perdarahan, dan jumlah jaringan yang terpengaruh. Gejala-gejala mungkin berkembang secara tiba-tiba atau mengambil masa. Mungkin menjadi parah secara progresif atau nampak secara tiba-tiba.

Jika anda menunjukkan apa saja dari gejala-gejala yang berikut, anda mungkin mempunyai perdarahan otak (brain hemorrhage). Petanda ini mungkin mengancam nyawa anda, dan anda harus bertindak untuk pusat rawatan dengan segera. Gejala-gejala termasuk:
  • sakit kepala parah yang tiba-tiba
  • serangan-serangan (seizures) dengan tidak ada sejarah serangan-serangan sebelumnya
  • kelemahan pada lengan atau tungkai
  • mual atau muntah
  • kesiap siagaan yang berkurang; kelesuan
  • perubahan-perubahan pada penglihatan
  • kesemutan atau mati rasa
  • kesulitan berbicara atau mengerti pembicaraan
  • kesulitan menelan
  • kesulitan menulis atau membaca
  • kehilangan ketrampilan-ketrampilan motor yang halus, seperti gemetaran-gemetaran tangan
  • kehilangan koordinasi
  • kehilangan keseimbangan
  • rasa selera yang abnormal
  • kehilangan kesadaran
Ingat bahwa banyak dari gejala-gejala ini seringkali disebabkan oleh gejala-gejala yang lain daripada perdarahan otak (brain hemorrhages).

Merawat Perdarahan Otak (Brain Hemorrhage)

Apabila anda mengunjungi pegawai perubatan, ia dapat menentukan bahagian mana dari otak yang terpengaruh berdasarkan pada gejala-gejala anda.
Doktor mungkin menjalankan x-ray, seperti CT scan, yang dapat mengungkap perdarahan internal atau akumulasi darah, atau MRI. Pemeriksaan neurological atau pemeriksaan mata, yang dapat menunjukan pembengkakan dari saraf optik, mungkin juga dilakukan. Ujian darah dan lumbar puncture (spinal tap) mungkin juga diperlukan.
Perawatan untuk perdarahan dalam otak tergantung pada lokasi, penyebab, dan luas dari perdarahan (hemorrhage). Pembedahani mungkin diperlukan untuk meredakan pembengkakan dan mencegah perdarahan. Ubat-ubat tertentu mungkin juga diberikan. Ini termasuk painkillers (penahan sakit), corticosteroids atau diuretics untuk mengurangi pembengkakan, dan anticonvulsants untuk mengawal seizures (serangan-serangan). Produk-produk darah atau cairan-cairan intravena mungkin dimasukan jika diperlukan.

Dapatkah Pesakit Sembuh Dari Perdarahan Otak Dan Apakah Ada Sebarang Komplikasinya?

Tahap kesembuhan  pesakit perdarahan otak (brain hemorrhage) tergantung pada ukuran dari perdarahan dan jumlah pembengkakan.
Ada juga pesakit yang boleh  sembuh sepenuhnya. Kemungkinan komplikasi-komplikasi termasuk stroke, kehilangan fungsi otak, atau kesan-kesan sampingan dari ubat ubat atau perawatan-perawatan. Kematian adalah mungkin, dan mungkin terjadi dengan cepat meskipun dengan perawatan medik yang segera.

Dapatkah Perdarahan Otak (Brain Hemorrhage) Dicegah ?

Diantara faktor-faktor risiko yang spesifik, anda dapat mengecilkan risiko anda dalam cara-cara yang berikut:
  • Rawatan Darah Tinggi. Kajian menunjukan bahwa 80% dari pesakit-pesakit cerebral hemorrhage mempunyai sejarah tekanan darah tinggi. Perkara  yang paling penting yang anda harus lakukan adalah dengan mengawal diet pemakanan, latihan (olahraga), dan pengubatan atau makanan tambahan.
  • Jangan merokok.
  • Jangan menggunakan ubat-ubat  terlarang. Cocaine dapat meningkatkan risiko perdarahan dalam otak.
  • Memandu secara berhemah dan memakai talipinggang keledar
  • Jika anda menunggang motosikal, selalulah gunakan topi keledar.
  • Jumpa pakar perubatan anda. Jika anda menderita kelainan-kelainan, seperti aneurysms, pembedahan mungkin membantu mencegah perdarahan masa depan.
Yang paling penting dari segala-galanya adalah anda menjalankan  gaya hidup sehat dari anda masih muda dengan diet yang;

rendah kalori, 
menghindari makanan-makanan segera, 
makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, 
tidak merokok, 
tidak minum alkohol berlebihan, 
tidak stres, 
berolahraga secara teratur. 
Ini dapat mencegah anda dari penyakit-penyakit yang disebabkan oleh gaya hidup tidak sehat seperti; penyakit jantung koroner, diabetes dan lain-lainnya. 

Seperti kata pepatah bahawa pencegahan adalah lebih baik daripada merawat.

#Sumber maklumat : http://www.totalkesehatananda.com/index.html

6 comments:

  1. Jika ada simptom seperti di atas, bertindaklah segera

    ReplyDelete
  2. Thanks for the info..it's very helpful..

    ReplyDelete
  3. Kelainan-kelainan pembuluh darah. Kelemahan-kelemahan pada pembuluh-pembuluh darah di dan sekitar otak mungkin hadir pada waktu kelahiran dan terkesan hanya jika gejala-gejala berkembang.
    Amyloid angiopathy. Ini adalah ketidaknormalan dari dinding-dinding pembuluh darah yang adakalanya terjadi dengan bersama proses penuaan. Ia mungkin menyebabkan banyak perdarahan-perdarahan yang kecil dan tidak terasa sebelum menyebabkan yang besar.

    faktor tersebut doktor cakap utk my younger sister... yesterday 02/03/2017 @ 11am) her operation..8.30 dia keluar dri bilik pembedahan adik saya begegar... staff nurse cakap..kesan terlampau lama dalam bilik pembedahan.. & now (03/03/2017 ) buat CT SCAN lagi.. izit normal???

    ReplyDelete