06 December 2009

Selsema Babi..

Ramai orang tak tau macamana bermulanya selsema babi tu.. Dipanjangkan cerita.. alkisahnya.. bermula dari generasi kedua Felda di daerah Bukit Selambut..terdapatlah ramai peserta-pesrta Felda yang telah diberi seorang sebidang tanah untuk diteroka. Tanah sebidang pun nalaa punya.. luasnya bukan main!. Jenuh jugaklah depa dok tebas teroka hutan tu.
Setelah berhari-hari,berminggu-minggu, berbulan-bulan lamanya maka bersih dan lapanglah tanah yang diteroka itu untuk dijadikan kawasan penempatan. Penghuni Felda tu pun ramai-ramailah bergonton-royon menyiapkan kawasan untuk ditanam kelapa sawit. Memang riuh rendahlah suasana di penempatan itu dengan sahut-menyahut dan pekik sorak masing-masing. Seronok tak kira!..Dalam tempoh tersebut kawasan tu pun sudah pun hampir siap di teroka dan bermulalah depa ramai-ramai berganding bahu pakat-pakat dok tanam benih kelapa sawit yg telah pun dibekalkan oleh pihak agensi berkenaan.
Tak sampai seminggu benih ditanam, mula lah ada"benda" yang dok kacau! naik bulu roma aku nih!! benda tu mai dok ganggu pada sebelah malam. Pagi esoknya bila orang-orang Felda mai..dilihatnya habih benih-benih kelapa sawit kena cabut!.. depa meradang tak kiralah.. masing-masing dok rasa bengang dah ni! . Dua tiga kali jugak lah perkara yang sama berulang..depa dah tak sabag lagi..dan merancang nak mai tengok apa benda yang dok rosakkan tanaman depa.. Rupa-rupanya menatang Ba alip Ba Ya...
Lalu timbullah idea dari penduduk Felda tersebut tempat tanaman depa tu nak kena ditabur dengan rambut! Maka habislah saki baki rambut yang ada disekitar kedai guntin rambut dikawasan pekan diangkut oleh penduduk utk dibawa ke ladang. Hari tu jugak lah penduduk-penduduk bergonton-royon dok tabog rambut di pangkal benih pokok kelapa sawit sampailah habis.
Nak di panjangkan cerita.. malamnya datanglah Ba alip Ba Ya mai dok kerosek anak-benih kelapa sawit tu sambil dok gerudi. gerudi punya gerudi..termasuklah rambut-rambut tadi kedalam lobang hidung Ba alip Ba Ya tu..apa lagi babi-babi tu terberesinlah sekuat-kuat hati! bunyi "..pheng! pehengg!!" dok bersin ditengah hutan tu..
Dok malam esoknya, lusa, tulat, tonggeng dan seterusnya babi-babi dah tak berani nak mai buat kacau dah, dan rancangan penduduk sememangnya berjaya dalam membenteras jenayah babi-babi ni..
Maka sang babi-babi dalam hutan tadi pakat-pakatlah dok bersin tak henti-henti dan kebanyaknya semua dah terjangkit sesama depa. lama kelamaan asyik dok bersin ja jadilah selsema pulak dikalangan depa..dah tak tentu arah dah babi-babi ni tak selesa dok dalam hutan maka depa pun keluaglah berkeliaran ke kampung-kampung sambil dok bersin..
Start dari situlah bermulanya apa yang dikatakan "Selsema Babi" tu sehingga kehari ini dah mencabut ramai nyawa manusia didunia ini.. Bab 2.

No comments:

Post a Comment